4 największe błędy nowicjusza w dropshippingu

błędy wdropshippingu

Wielu przedsiębiorców sięga po nowoczesne rozwiązanie, jakim jest dropshipping, gdyż ten likwiduje pewne przeszkody związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności online – jest to na przykład pozyskiwanie produktów czy wysyłanie zamówień. Nie oznacza to jednak, że ten model biznesowy jest pozbawiony komplikacji – owszem, dropshipping to mnóstwo wyzwań. Czy warto się z nimi mierzyć?

W tym artykule skupimy się przede wszystkim na błędach, które nagminnie popełniane są przez nowe osoby w temacie dropshippingu. Bez względu na to, czy jesteś jednym z nich, czy też dopiero rozważasz ten model biznesowy i chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o nowych dropshipperach – ten poradnik z pewnością pomoże Ci rozwiać podstawowe wątpliwości.

Błąd #1 Brak wiedzy na kluczowe tematy


Czytając na temat dropshippingu, można odnieść wrażenie, że jest to temat lekki, prosty i przyjemny. Zdaje się, że tak bardzo, iż właściwie każdy może spróbować swoich sił w handlu o tym charakterze i to bez żadnego przygotowania biznesowego (ale nie tylko). Nic bardziej mylnego! Wręcz przeciwnie, taka postawa jest prostą drogą do katastrofy – przeżyło to już wielu początkujących dropshipperów

Jeśli nie chcesz powtórzyć ich błędów, nie trać czasu na bujanie w obłokach, ale najlepiej zaraz po skończeniu czytania tego artykułu zabierz się za poszerzanie swojej wiedzy.

Najważniejsze tematy:

  • Prowadzenie firmy (od podatków, przez ZUS, po dokumenty sprzedaży)
  • Reklama i marketing
  • Podstawy pozycjonowania ( od optymalizacji sklepu po copywriting )
  • RODO ( polityka prywatności )

Oczywiście można zlecić prowadzenie firmy księgowemu, reklamę marketingowcowi, pozycjonowanie specjaliście SEO, a przygotowanie regulaminu prawnikowi, ale zwykle początkującego dropshippera na to nie stać. Poza tym nawet jeśli mamy pieniądze na taki outsourcing, ale kompletny brak wiedzy związany z wyżej wymienionymi tematami – nie dość, że możemy zostać oszukani przez zleceniobiorców, to można być pewnym, że biznes na pewno nie osiągnie swojego potencjału. Po drodze mogą też pojawić się i inne, liczne kłopoty np. związane z brakiem znajomości przepisów dotyczących konsumenta

Nie ma zatem innej rady – chcąc prowadzić dropshipping z sukcesem, trzeba być chętnym do zdobywania wszechstronnej wiedzy – przynajmniej z wyżej wymienionych obszarów. Kolejne błędy najczęściej popełniane przez nowicjuszy w dropshippingu w dużej mierze wynikają z braku wiedzy, ale niekoniecznie. Czytaj dalej, by wiedzieć na co zwracać baczniejszą uwagę.

Błąd #2 Zbyt wysoka marża

Narzucanie zbyt wysokiej marży to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Wielu nowicjuszy tak robi, sromotnie się dziwiąc, dlaczego „sprzedaż nie idzie”. Powód jest prosty – na początku ceny w sklepie absolutnie muszą być konkurencyjne, po to by zdobyć dwie najważniejsze wartości, o które opiera się później sukces w każdym modelu biznesowym związanym z handlem w sieci.

Wartości, o jakich mowa to:

  • zaufanie klientów
  • pozytywne opinie

Chociaż dropshipping nie wymaga inwestycji takiej jak klasyczny e-sklep, nie oznacza to, że nie wymaga jej wcale. Nie można zacząć zarabiać bez dania czegoś od siebie – w tej kwestii dropshipping nie jest wyjątkiem. W ten sposób płynnie przejdziemy do błędu numer trzy.

Błąd #3 Brak kapitału na start

Tak jak to zostało wspomniane powyżej – dropshipping też wymaga inwestycji! Nie są one tak wygórowane, jak w tradycyjnych modelach e-handlu, ale są.

Jako początkujący dropshipper przygotuj środki przynajmniej na wydatki, takie jak:

  • reklama i marketing
  • programy do integracji
  • wsparcie informatyka
  • programy do fakturowania
  • specjalista SEO

Ostateczny rozrachunek, a więc to na co będzie trzeba przeznaczyć kapitał początkowy to dość indywidualna kwestia i każdy powinien dokonać stosowanych rozliczeń przed rozpoczęciem sprzedaży. Niemniej jednak wyżej wymienione punkty stanowią dobry kierunkowskaz.

Błąd #4 Zły wybór hurtowni

Byle jaka hurtownia przyniesie byle jaką sprzedaż, zła – może szybko zniszczyć marzenie o udanym biznesie. To dlatego konieczne jest porządne rozeznanie się w ofertach hurtowni i na kanwie takiego researchu, wybranie porządnego partnera na drodze do sukcesu.

Unikaj hurtowni, które:

  • mogą same sprzedawać produkty w detalu po zaniżonych cenach
  • są nowe na rynku (mogą nie radzić sobie z obsługą zamówień w dropshippingu oraz dostępnością towaru)

Wyżej wymienione błędy to te najczęściej spotykane, ale – nie jedyne! Zamykając temat pozwolimy sobie przytoczyć jeszcze kilka, które muszą znaleźć się na tej liście.

Inne błędy popełniane przez nowicjuszy w dropshippingu:

  • brak kontaktu z klientami – nie zostawiaj klientów bez udzielenia im odpowiedzi lub bez pomocy przy zakupie w Twoim sklepie
  • brak rozeznania rynku w danej branży – przynajmniej w stopniu minimalnym trzeba się orientować jakie produkty sprzedajemy w sklepie internetowym
  • podpięcie wielu hurtowni z różnymi produktami – produkty powinny się uzupełniać i być z jednej branży! Nie należy łączyć hurtowni AGD z hurtownią odzieżową.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć na temat braku świadomości, jak wiele czasu trzeba poświęcić przy własnym sklepie i dropshippingu. 1-2h dziennie na obsługę zamówień to za mało! Trzeba poza tym zainwestować sporo czasu i/lub pieniądze na reklamę i marketing, aby biznes faktycznie przynosił zysk i miał rację bytu. Nie należy też się spodziewać zysków w pierwszych miesiącach działania sklepu internetowego bo tak na prawdę wszystkie zarobione pieniądze najlepiej „pompować” w usprawnienia sklepu / integracji / w reklamę i marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *