Jak rozpocząć współpracę z hurtownią – umowa, warunki, rabaty

Jak współpracować z hurtownią - co należy wiedzieć

Internet przewrócił świat do góry nogami i fakt ten dotyczy niemalże wszystkich sfer życia. Wiele zmieniło się również jeśli chodzi o sposób prowadzenia biznesu, odkąd technologia wniosła nowe zasady działania. Jednym z „owoców” cyfryzacji jest nowoczesny model współpracy i logistyki sprzedaży powszechnie znany jako „dropshipping”.

Czym jest i jak działa?

Mówiąc najprościej, dropshipping to model logistyczny w sprzedaży internetowej, którego głównym założeniem jest przeniesienie roli dostawcy towaru ze sklepu na dostawcę, czyli na hurtownię. Ma miejsce wtedy, gdy dochodzi do swoistej współpracy w modelu B2B (buiness-to-business) między przedsiębiorcą posiadającym własną działalność gospodarczą, a hurtownią/hurtowniami. Klientem nie może być osoba indywidualna – hurtownie nie podejmują z osobami prywatnymi, co wynika z prostego powodu – w takim przypadku każda osoba nie posiadająca własnego biznesu mogłaby mieć wgląd w ceny hurtowe, a taka znajomość ma negatywny wpływ na tendencje rynkowe.

Jednak polityka cenowa to nie jedyny powód, dla którego dropshipping pozwala wyłącznie na współpracę w oparciu o model biznesowy B2B hurtowni i firm -chodzi również o następujące kwestie:

  • rozliczenie sprzedaży – możliwość wystawiania faktur posiadają wyłącznie firmy, nie trzeba więc zastanawiać się co z paragonem
  • obawa o konkurencję – współpraca z firmą pozwala na jej weryfikację w CeiDG, nie dopuszczając do nieuczciwych praktyk prowadzonych przez konkurencję
Posiadanie firmy to podstawa w b2b

Dropshipping bez firmy nie jest zatem możliwy, natomiast samym sednem tego modelu logistyki sprzedaży jest to, iż firma wchodząca we współpracę z hurtownią nie przechowuje produktów, które sprzedaje. W tym modelu realizacji sprzedaży detalicznej to właśnie hurtownia, z którą ma się podpisaną umowę posiada faktycznie sprzedawane produkty w swoich magazynach i stamtąd, celem realizacji zamówienia wysyła je do klienta końcowego.

Sklep w takim modelu współpracy sprzedając produkt klientom detalicznym, w istocie kupuje go od strony trzeciej (hurtowni) za wcześniej określoną cenę. Sam nie ma do czynienia z sprzedawanym produktem i styczności w fizycznym ujęciu.

Reasumując, największą różnicą między standardowym modelem sprzedaży detalicznej a dropshippingem jest właśnie to, iż sprzedawca nie posiada fizycznie sprzedawanych produktów, ale w celu realizacji zamówień kupuje je od hurtowni, która to na kanwie wcześniej podpisanej umowy wysyła towar do klienta.

Podoba Ci się ten model biznesowy i chcesz wiedzieć jak zacząć? Znajdź hurtownię!

Aby prężnie działać w dropshoppingu nie trzeba więc mieć towaru – liczy się pomysł na branżę, w którą chce się wejść i wybranie jednej bądź większej ilości hurtowni, która będzie realnym dostawcą dóbr mieszczących się w tym koncepcie biznesu.

Chcąc więc wejść w ten biznes, musisz wiedzieć co sprzedawać i od kogo to brać, a najważniejsze – czy warto się w to bawić. Wielu przedsiębiorców zaklina się, że warto i że można na tym niemało zarobić, równocześnie podkreślają jednak, że sam wybór hurtowni oraz warunki podpisanej z nią umowy, wiedza o tym co i ile kosztuje – te wszystkie elementy są podstawą udanego biznesu w tym modelu.

Przepis na udaną współpracę z hurtownią

Wybranie hurtowni lub kilku jest absolutną podstawą na jakiej opiera się dropshipping zarobki z nim związane i cała ideologia. Jeśli faktycznie chcesz w to wejść i zamiast zastanawiać się czy da się zarobić, faktycznie mieć z tego konkretny zysk – skorzystaj z poniższych wskazówek przy wyszukaniu odpowiedniej hurtowni:

  • Patrz na towar, jakość, obsługę Ciebie jako klienta B2B – jeśli wpadła Ci w oko konkretna hurtownia, ale niestety dropshipping zalety z nim związane, to wszystko jest jej jeszcze obce – nie poddawaj się, ale wyjaśnij hurtowni o co w tym chodzi i ile można zarobić. Jest więcej niż pewne, że taka szczera rozmowa biznesowa przyniesie realne finansowe owoce.
  • Choć pokusa może być wielka – nie radzimy rzucać się na głęboką wodę co do produktów, z jakich sprzedażą będziesz mieć do czynienia. Niejedno studium przypadków pokazuje, iż jak w każdym innym modelu sprzedaży, również jeśli chodzi o dropshipping zyski, a nie straty – zyskuje się wtedy, gdy działa się w oparciu o znany nam asortyment. Najlepiej taki, z którym miało się już do czynienia i rozumie się ten konkretny rynek.

Chcesz rozkręcić dropshipping allegro i zastanawiasz się nad współpracą z wieloma hurtowniami? To bardzo dobry pomysł, ale nie zapominaj by w jego realizacji uwzględnić hurtownie posiadające pokrewny towar albo chociaż taki, wzajemnie uzupełniający się.

Znalazłeś hurtownię? Czas na umowę!

Skoro już wiesz, że dropshipping bez umowy nie jest możliwy i udało Ci się znaleźć właściwą hurtownię, aby wszystko było jasne od samego początku – czas na ustalenie warunków i podpisanie umowy. Okazuje się, że ustalenie jaka marża i kto wystawia faktury to dopiero początek.

Ustalając warunki współpracy nie zapomnij także o kwestiach takich jak:

  • przetwarzanie danych zgodnie z RODO
  • czas wysyłki zakupionego towaru
  • zmowa cenowa dotycząca sprzedawanych dóbr
  • cennik dostaw hurtowni
  • możliwość zwrotu towaru i jego warunki

To podstawowe zagadnienia o jakie powinien opierać się dropshipping zwroty, ceny, marże, dostawy – to jednak wciąż tylko wierzchołek góry lodowej tego, czym należy zainteresować się na początku współpracy. Mimo, iż w tym momencie może Ci się to wydawać dość skomplikowane i być może zacząłeś się zastanawiać – czy się opłaca, prawda jest taka, że jak to w życiu (a szczególnie biznesie) bywa – nic nie przychodzi łatwo, a im więcej w coś włożysz wysiłku, tym na większe zyski możesz liczyć. Ta zasada obowiązuje w każdym modelu biznesowym – także, jeśli chodzi o dropshipping.

Jeśli wizja biznesu w sieci bez troski o magazyn i wysyłkę jest dla Ciebie kusząca – dropshipping z allegro bądź innym kanałem sprzedaży online jest opcją dla Ciebie, a w tym miejscu znajdziesz więcej informacji na temat tego, jak podejść do współpracy, by nie zastanawiać się jak zarobić, ale faktycznie zarabiać.

Warunki umowy

Przed każdorazowym podpisaniem umowy z hurtownią w oparciu o model biznesowy B2B na zasadach dropshippingu, umowa i zawarte w niej warunki są wiążące i to one wpłyną na to, kto wystawia fakturę i jakie zarobki będziesz miał z tego interesu ostatecznie.

Aby wyjść „na swoje” i nie stracić, musisz ustalić takie warunki współpracy, które będą:

  • korzystne
  • uczciwe
  • logiczne

Pamiętaj jednak, że choć kwestia tego jak rozliczać się z księgowością może Ci się wydawać absolutnie najważniejsza, to nie można w tym całym pędzie finansowym zapominać i o innych kwestiach, które będą wpływać na cały biznes, a w mniej lub bardziej bezpośredni sposób na jego powodzenie bądź porażkę.

Jednym z takich przykładowych aspektów jest przetwarzanie danych RODO, jednak aspekty, którym również powinna być poświęcona wilcza część umowy to:

  • wysyłka
  • zwroty
  • cenniki

Czas wysyłki jest tutaj jedną z najważniejszych kwestii, szczególnie jeśli mowa o dropshippingu ze sprzedażą na Allegro, bowiem w tej kwestii klienci są bezlitośni i wystawiają negatywne komentarze bez większych wyjaśnień ze strony sprzedawcy (którym jesteś Ty) przy nawet minimalnych opóźnieniach. Dlatego już na etapie umowy, profilaktycznie i skrupulatnie omów warunki wysyłki z wybraną hurtownią, aby wiedzieć dokładnie jaki jest czas wysyłki produktu z hurtowni do klienta – dzięki temu sam będziesz wiedział, kiedy najpóźniej możesz złożyć zamówienie w hurtowni, aby by było ono wysłane danego dnia.

Przy okazji też warto dopytać, czy wybrana hurtownia akceptuje przesłanie potwierdzenia przelewu jako wystarczający dowód na to, by nadać wysyłkę. Bez względu na to, jakie jest jej stanowisko – musi być formalnie ujęte w ramach podpisywanej umowy.

Pozostając w temacie wysyłki, nie można zapominać o samych jej cenach, które mogą być naprawdę różne w zależności od tego, z jakim kurierem mamy do czynienia, jaki to rodzaj przesyłki. Od razu też ustal z hurtownią, czy dropshipping za pobraniem w ogóle wchodzi w grę, aby obyło się bez późniejszych komplikacji. Warto poruszyć (i uwzględnić w umowie) również kwestię ewentualnych kosztów opakowań, a w kwestii przesyłek pobraniowych uzgodnić czy hurtownia będzie wymagać wcześniejszej zapłaty za towar wysyłany jako pobranie ze swojego magazynu.

Zwroty i reklamacje a dropshipping

W tym aspekcie umowy zasadniczo chodzi o to, czy w ogóle istnieje możliwość zwrotu, a jeśli tak – czy jako partner b2b masz na nią taką samą ilość dni jak konsumenci (14). To istotne, bowiem hurtownie, które w ogóle nie akceptują zwrotów, wcale nie nalezą do rzadkości.

Jeśli jednak podpisujesz umowę z hurtownią, która wyraziła zgodę na zwrot ustal:

  • na jaki adres ma być odsyłany zwrot
  • czy ze zwrotem wiąże się dodatkowa opłata

Powyższe aspekty również należy omówić w umowie dropshippingowej, ale w kontekście reklamacji.

Integracja z hurtownią dropshipping

Zasadniczo, jeśli nie posiada się samodzielnych usług deweloperskich, warto celem integracji kanału sprzedaży z hurtownią skorzystać z pomocy gotowych narzędzi do zarządzania sprzedażą w sieci. Do jednych z najpopularniejszych dedykowanych rozwiązań należą Baselinker oraz ErpBox – oba sprawiają, iż cały proces połączenia jest dużo łatwiejszy.

Tak czy inaczej niezbędne będzie uzyskanie od hurtowni:

  • plików do integracji (zwykle format CSV bądź XML)
  • loginu i hasła (jeśli istnieją)
  • dedykowany plik z cenami hurtowymi
  • dedykowany plik ze stanami magazynowymi

W ramach ustalania szczegółów współpracy konieczne jest też ustalenie jak często plik hurtowni jest aktualizowany.

Progi rabatowe i obrót – czyli ile kosztuje współpraca oparta na dropshippingu?

Ostatnim, ale nie mniej ważnym aspektem są ustalenia dotyczące progów rabatowych i obrotów. Większość hurtowni ma przygotowane korzystne rabaty dla początkujących, ale nie można tego traktować jako pewnik i lepiej mieć świadomość konkretnych stawek od początku, jak również wiedzieć, w jaki sposób próg zwiększa się.

Zwykle hurtownia obiera jedne z wyznaczników do ustalania progów rabatowych, robiąc to na podstawie:

  • czasu współpracy
  • wysokości obrotu

Klasyczną praktyką jest maksymalne obniżenie marży, tak aby mieć lepsze warunki do zaistnienia na rynku. Jednak wraz z rosnącą obecnością w branży i większą sprzedażą marża rośnie – a to powinno owocować lepszymi warunkami współpracy z hurtownią – gdzie: dłuższa współpraca + większy obrót powinny równać się większym rabatom. Jeśli dropshipping będzie przynosił oczekiwane dla obu stron efektu hurtownia może Cię jako godnego zaufania partnera biznesowego obdarzyć zaufaniem pod postacią zaoferowania możliwości zaciągnięcia kredytu kupieckiego. Jest to naprawdę wygodne, bowiem dzięki temu nie musisz rozliczać się za każde jedno zamówienie osobno. To zwykle sprawia, że w którymś momencie można zgubić się w tym jak księgować, ale do zapłaty dochodzi w określonym terminie (zwykle raz na tydzień) na podstawie rozliczenia zbiorczego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *