Dropshipping to praktyka realizacji zamówień, w której producent / dystrybutor wysyła produkt do konsumenta w imieniu detalisty. Tego typu model sprzedażowy może być bardzo atrakcyjny dla wielu przedsiębiorców, ponieważ pomaga zminimalizować ryzyko i koszty, jednocześnie oferując wygodę i praktyczność. Wysyłka produktów jest sednem tej usługi – jej podstawą. Okazuje się jednak, iż wiąże się z nią tak samo dużo korzyści, jak i potencjalnych problemów. Jak zwiększyć te pierwsze i równocześnie ograniczyć jak najbardziej te drugie?
Wysyłka produktów, która minimalizuje ryzyko i obniża koszty
Przedsiębiorca decydujący się na wysyłkę produktów w tym modelu minimalizuje ryzyko już na samym początku. Pieniądze nie muszą być wypłacane z góry, aby nabyć zapasy, co oznacza, że jeśli firma się nie rozkręci – jedyne pieniądze, które może stracić to właśnie to, co zostało zapłacone celem uruchomienia sklepu. Żadnych straconych pieniędzy na produkty, których nie ma do kogo wysłać – bo nikt ich nie zamówił.
Poza tym, stawiając na dropshipping nie musisz martwić o zmieniające się gusta, trendy czy inne czynniki zewnętrze, na które nie masz absolutnie wpływu. W tym modelu sprzedaży z Twojej strony nie ma absolutnie czegoś takiego, jak nadmiar zapasów, a dodatkowym atutem jest fakt, iż produkty niszowe o mniejszej objętości mogą być oferowane obok popularnych bestsellerów – i mieć równe szanse na sukces!
Obniżanie kosztów
Jeśli chodzi o obniżanie kosztów – nie musisz w nic inwestować, zanim to nie będzie sprzedane. Poza tym przedsiębiorcy w tym modelu i dzięki współpracy z hurtowniami często mają dostęp do bardziej atrakcyjnych stawek – np. jeśli chodzi o koszty wysyłki produktów, co dodatkowo obniża koszty. Dodatkowym atutem tego, że zamówienia będą wysyłane prosto z hurtowni, a nie z Twojego magazynu jest również zdecydowanie niższy odsetek towarów, które ulegają uszkodzeniu podczas transportu. Ma to miejsce z prostego powodu: mniejsza ilość punktów przekazu towaru na mapie logistycznej całej realizacji zamówienia.
Jeden klient – wiele hurtowni: jak temu zaradzić?
Aby zrozumieć problem poruszany w nagłówku warto sobie wyobrazić następującą sytuację: Twój sklep oparty o dropshipping prosperuje idealnie i idąc za ciosem, podpisujesz umowy z kolejnymi hurtowniami.
Sprawa się komplikuje, gdy jeden z klientów po zapoznaniu się z Twoim asortymentem sklepu decyduje się na zakup kilku produktów – z różnych hurtowni.
Można to rozwiązać na dwa różne sposoby:
1. Dla sprzedawców generujących duże obroty ilościowe:
- dokonanie zbiorczego zamówienia z hurtowni ( kilka/kilkanaście produktów które sami roześlemy do klientów )
- odbiór zamówionych towarów
- samodzielne przepakowanie produktów
- nadanie paczek do poszczególnych klientów
2. Dla jednostkowych przypadków lepszym rozwiązaniem jest pokryć koszt wysyłki towaru do klienta z różnych hurtowni, co biorąc pod uwagę wysokie marże – zwykle dla sprzedawców jest nadal opłacalnym rozwiązaniem.
Wysyłka za pobraniem
Jedną z najbardziej kłopotliwych form wysyłek (nie tylko w dropshippingu) są tak zwane pobraniowe. Tutaj, aby z góry uniknąć problemów i nieścisłości należy w umowie z hurtownią ustalić do kogo trafiają pieniądze z pobrania właśnie.
Dwie najczęściej stosowane praktyki:
- pieniądze z pobrania trafiają do hurtowni
- pieniądze z pobrania trafiają do sprzedawcy (w przypadku własnego kuriera/listu przewozowego)
Skoro jesteśmy już przy temacie listów przewozowych warto dodać, iż niekoniecznie jest tak, iż hurtownia z którą się współpracuje ma najlepsze warunki z firmami kurierskimi. Czasem cennik wysyłek posiadany przez Nas jest dużo bardziej opłacalny – wtedy też lepiej wysyłkę rozwiązać poprzez przesyłanie do hurtowni swojego listu przewozowego. Jest to dobre rozwiązanie, aczkolwiek w praktyce okazuje się, że mimo wszystko hurtownie przodują, jeśli chodzi o najbardziej atrakcyjny stosunek ceny do jakości, co jest efektem dużej ilości wysyłek realizowanych przez nie każdego dnia.
Koszty przesyłki w dropshippingu
Nie mniej ważnym aspektem – koniecznym do ustalenia w trakcie nawiązywania współpracy z hurtowniami jest ustalenie kto ponosi koszty przesyłki i jak dokładnie te koszty są rozliczane. Obok samej wysyłki uwzględnić należy również koszty związane z przygotowaniem do niej towaru – a więc jego zapakowania.
Najczęściej w modelach dropshippingowych można spotkać jedno dwóch rozwiązań obliczania kosztów w oparciu o:
- stałe koszty
- przedziały wagowe
Aby zamknąć artykuł zaznaczeniem najważniejszych tematów związanych z wysyłką w dropshippingu nie sposób nie wspomnieć wysyłce poza kraj. Dzisiejsi przedsiębiorcy rzadko zamykają się ze swoją ofertą jedynie na polski rynek, stąd ustalenie warunków wysyłki zagranicznej (zarówno dotyczących krajów Unii Europejskiej, jak i poza nią) jest kluczowym aspektem dla takich międzynarodowych przedsiębiorców.
Jesteś jednym z nich? Masz dwie opcje:
1. Jeśli hurtownia oferuje zagraniczną wysyłkę – zapytaj ją o konkretny cennik.
2. Jeśli hurtownia nie oferuje zagranicznych wysyłek – podpisz umowę z kurierem i wysyłaj hurtowni list przewozowy lub samodzielnie zajmij się wysyłką towarów nadesłanych prze hurtownię po ich przeadresowaniu na zagranicę.
Choć dla osób mających do czynienia pierwszy raz z tym modelem biznesowym temat wysyłek w dropshipingu na początku może wydawać się nieco skomplikowany – tak naprawdę takim nie jest. Po wybraniu kompetentnego partnera do współpracy ustalenie odpowiednich warunków, tak by były korzystne dla każdej ze stron (z końcowym odbiorcą na czele) nie powinno być problemem, a logistyka wysyłania paczek bez względu na to, czy adres nadawcy prowadzi do polskiej wsi czy stanu w USA stanie będzie na wysokim poziomie realizacji.
One Reply to “Dropshipping Wysyłka produktów w sklepie”